De summer sale is ook voor jou een goed idee! calender 23-06-2023 time 3 minuten leestijd

De summer sale is ook voor jou een goed idee!

De sale: een periode waar veel mensen reikhalzend naar uitkijken. Veel producten worden tegen lage(re) prijzen verkocht en dus is het een geliefde periode bij jouw klanten. Maar wat heb jij er als ondernemer aan? In dit blog laten wij zien waarom ook jij aan de (summer)sale mee moet doen!

Wanneer begint de sale?

Allereerst, wat is een sale eigenlijk? Een sale is een periode waarin een gunstige deal gesloten kan worden. In de meeste gevallen is dat in de vorm van korting op de oorspronkelijke verkoopprijs.

De ‘grote’ sale is onder te verdelen in twee periodes. Veel winkels hebben een winter- en een zomersale. In Nederland mag een ondernemer zelf bepalen wanneer een sale start en hoe lang deze duurt. Voor een Belgische ondernemer is deze periode wettelijk vastgelegd. De sale in België begint in de winter op 3 januari en duurt tot 31 januari. Voor de zomer geldt de periode van 1 juli tot en met 31 juli waarin de summer sale gehouden mag worden.

Tegenwoordig zie je naast deze grote sales, met name in Nederland, veel winkels en bedrijven die met midseason sales nog extra periodes gebruiken. Hier zitten wel een paar nadelen aan voor jou als ondernemer. De urgentie van het moeten kopen wordt een stuk minder. ‘Binnenkort is het toch wel weer opnieuw in de aanbieding’ wordt dan vaak gezegd. Je klanten raken zo ‘verslaafd’ aan aanbiedingen en vinden de normale prijzen dan al snel te duur. Met een gerichte en goede sale 2x in het jaar bereik je over het algemeen het meeste.

Oude collectie en ruimte voor iets nieuws

De oorspronkelijke reden om een sale te houden - in de zomer of de winter, dat maakt niet uit - is om van de oude collectie af te komen. Door producten van het afgelopen seizoen te verkopen creëer je tegelijkertijd ook nog eens ruimte voor de nieuwe collectie die eraan zit te komen. In de zomer verkoop je zo de zomercollectie om ruimte te maken voor de najaars- en wintercollectie. Ook kan het zijn dat bepaalde producten niet of niet goed verkopen. Een korting geven zorgt dan misschien voor iets minder omzet/winst, maar uiteindelijk is de kans op verkopen wel groter. Een grote voorraad kost ook geld, dus kun je het in sommige gevallen maar beter verkopen tegen een lagere prijs.

Klanten binden

Er zullen weinig mensen zijn die nog nooit iets in de sale gekocht hebben. Het klinkt natuurlijk ook wel heel goed, iets kopen voor een lagere prijs dan wat er eigenlijk voor gevraagd werd. Iets wat normaal misschien net te duur is, kan opeens tijdens de opruiming wel binnen het budget passen. Dit zorgt voor een grotere groep potentiële klanten. Aan jou de taak om die ervaring met jou positief te maken. Hebben de klanten een positieve ervaring, dan zijn ze - logisch - eerder geneigd om terug te komen. En misschien vinden ze jouw producten buiten de sale om opeens ook de moeite waard. Het kan dus een prima lokkertje zijn om je klantenkring uit te breiden.

Rustigere periode overbruggen

De zomerperiode is voor veel bedrijfstakken en branches een wat rustigere periode. Juist in die periode is het belangrijk te zorgen dat de klanten je blijven vinden en je niet uit het oog verliezen. Met een actie rondom een summer sale sla je twee vliegen in één klap: je blijft zichtbaar en mensen hebben een reden om bij je langs te komen. Zo kun jij de rustige periode iets minder rustig maken en zorg je dat je klaar bent om te knallen in het nieuwe seizoen!


Een sale aankondigen en aankleden kan natuurlijk niet zonder Point of Sale drukwerk. Met banners, stoepborden en plafondhangers weet je in ieder geval zeker dat niemand de sale mist!