Hoe ontwerp je een goede menukaart?
Een menukaart is belangrijk voor elke horeca gelegenheid. Je wilt immers aan klanten, voorbijgangers en oriënterende restaurantgangers laten weten wat jij serveert. Het liefst wil je hen een voorproefje geven van jouw keuken. Maar waar begin je mee? Wat zijn dingen die je écht niet mag vergeten? En wat zijn de mogelijkheden? Wij nemen je mee door het ontwerpproces!
Informatie verzamelen
Begin bij het begin, een uitspraak die je ook bij het ontwerpen van menukaarten moet toepassen. Het is eerst vooral een hoop informatie verzamelen zodat je een duidelijk beeld hebt van wat je op de menukaart wilt én moet zetten. Bedenk welke gerechten je hebt: kan je ze indelen in categorieën? Categorieën naast voorgerecht, nagerecht en dessert? Denk bijvoorbeeld aan vis, vlees en vegetarisch, of broodjes, soepen en salades. Met de categorieën probeer je jouw menukaart zo overzichtelijk mogelijk te maken. Je wilt in principe dat (potentiële) klanten jouw kaart kunnen scannen en meteen weten wat jij te bieden hebt. Voor jou en de klant handig om in rust toch snel te kunnen bestellen. Maak vóór het ontwerpen dus eerst een overzicht met de informatie en probeer dit op te delen in categorieën!
Wat wil jij?
Waar staat jouw restaurant voor? Wat maakt jullie anders dan het restaurant op de hoek? Waarom moeten mensen voor jullie kiezen? De antwoorden hierop zijn de focus van de stijl en informatie op menukaart. Je wilt dit gevoel of deze boodschap graag door laten schemeren via de menukaart. Ben je lokaal en werk je met lokale producten, benoem dit dan duidelijk op jouw menukaart! Zorg bijvoorbeeld dat visuele associaties met de regio te zien zijn in het ontwerp van de menukaart. Ben je juist heel erg gefocust op biologisch en duurzaam etc.? Dan is het mooi om dit in het kleurgebruik en de papierkeuze (gerecycled) terug te laten komen. Ook kan je belangrijke informatie nog kort benoemen, zoals duurzame punten of waar de regionale producten precies vandaan komen. Informeer de klanten, maak het interessant en blijf zo hangen!
De beste vorm
Als je weet hoeveel informatie er op jouw menukaart moet staan dan kan je kiezen welk soort menukaart je daarvoor wilt gebruiken. Er zijn een hoop mogelijkheden: ongevouwen, gevouwen, geniet, met wire-O of staand. Meer out-of-the-box zijn mogelijkheden als een menukaart in de vorm van een poster of placemat. Elke vorm heeft z’n eigen kwaliteiten. Welke kwaliteiten? Lees dat in ons, welk soort menukaart moet ik kiezen blog! Denk tijdens het kiezen ook na of je een aparte kaart wilt hebben voor dranken, nieuwe gerechten of een specifieke gerechten gang. Zo kan je kiezen voor een aparte wijn-, seizoen- of borrel-kaart. Dit heeft invloed op wat je allemaal op jouw ‘basis’ menukaart gaat zetten en hoe groot die dan wordt. Bedenk dus hoeveel pagina’s jij nodig hebt voor jouw informatie zodat je de beste soort menukaart kan kiezen.
Houd je een plekje over?
Hoe fijn en goed het ook kan voelen om de pagina’s van de menukaart helemaal te vullen, doe het niet! Te veel informatie zorgt voor een gebrek aan overzicht, het is rommelig en gerechten komen niet tot hun recht. Zorg daarom voor genoeg onderbrekingen tussen de categorieën in het ontwerp. Dit kan in de vorm van witregels of illustraties. Naast het maken van categorieën geeft een ontwerp met hier en daar witruimtes, rust. Precies wat je wilt voor de klant, zodat zij rustig een keuze kunnen maken tussen de verschillende lekkernijen die jij aanbiedt.
Het ontwerp
Met het ontwerp kan je eigenlijk alle kanten op. Heb je een al een knaller van een huisstijl? Trek deze dan door naar jouw menukaart, zo creëer je een eenheid. Eenheid zorgt weer voor een gevoel van rust, professionaliteit en een sfeer (die jij hebt bedacht). Investeren en nadenken over de stijl en uitstraling van jouw bedrijf is het zeker waard! Heb je zelf niet de kneepjes van het ontwerpen geleerd? Kijk dan of je een grafisch ontwerper kunt vragen voor een ontwerp. Een huisstijl is nooit weggegooid geld en kan je ook heel goed terug laten komen op onderzetters, bierviltjes en servetten bijvoorbeeld. De producten liggen met elkaar op tafel en creëren zo meteen weer die gewenste eenheid.
Do-it-yourself
Wil je wel zelf aan de slag? Denk dan weer na over de uitstraling, de kwaliteiten en de keuken van jouw horecagelegenheid. Probeer te visualiseren wat je bij deze onderwerpen vindt passen, en maak bijvoorbeeld moodboards. Jouw logo, kleurgebruik in het interieur en naam kunnen ook een bron van inspiratie zijn. Vraag uiteindelijk medewerkers, familie en vrienden voor meningen en advies.
De kers op de taart
Dan zijn er nog wat kleinere dingen die je kan gebruiken om jouw menukaartontwerp te perfectioneren. Het blijkt namelijk goed te zijn om niet te beginnen met de duurste gerechten en dranken op jouw menukaart. Zet ze ergens tussenin en naast een item dat je extra aandacht wilt geven. Gebruik verder geen valuta tekens op jouw menukaart om klanten minder een link te laten leggen tussen het eten en de prijs. Zo ligt de focus vooral op het gerecht zelf. Verder kan je met jouw logo en ontwerp voor de menukaart ook heel goed werken met stansen, voor een súper uniek resultaat. Met een eigen vorm, of uitgedachte details gecreëerd met stansen laat je jouw ontwerp en menukaart opvallen. Kleur gerust een beetje buiten de lijntjes!
Nu jouw creatieve, toch zakelijke brein geprikkeld is met al deze informatie is het tijd om aan de slag te gaan. Zoals we eerder al zeiden, begin bij het begin dan kom je er wel! Bestel de menukaarten daarna bij Reclameland voor het állermooiste resultaat. Succes!
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat