5 tips voor het maken van de perfecte menukaart
Een menukaart is een overzicht van alle gerechten en drankjes die je aanbiedt. Toch? Ja, maar het is niet altijd zo simpel als het misschien lijkt. Alleen met een goede menukaart haal je het maximale uit je onderneming. Wij geven 5 handige tips waar je op moet letten bij het maken van jouw ontwerp. Benieuwd welke dit zijn? Lees snel verder!
Storytelling
Uit eten gaan gaat allang niet meer over alleen het eten. Mensen gaan uit eten voor een avondje uit, voor een belevenis. Storytelling wordt daarmee steeds belangrijker. Ook, of misschien wel zelfs, voor restaurants, cafés en andere horecagelegenheden. De menukaart is hét middel om een concept toe te lichten, achtergrondinformatie te geven of juist om meer van jezelf te laten zien. Je laat zo de gasten op een toegankelijke manier kennis maken met jou en jouw onderneming. Samen met natuurlijk het eten en drinken en de bediening, zal dit zorgen voor meer terugkerende gasten en een betere mond-tot-mond reclame.
Gerechten uitgelicht
Er zijn altijd gerechten die jij het liefste verkoopt. Dit kan zijn omdat dit erg lekker is, omdat het een bijzonder gerecht is of omdat je het gewoon leuk vindt om te maken/verkopen. Deze kun je heel eenvoudig kaderen en zo uitlichten. Kaderen kan letterlijk door er een kader om te doen, maar er zijn nog meer manieren om dit te doen. Denk bijvoorbeeld aan een afwijkende kleur, een iets groter lettertype of met een (extra) afbeelding. Gegarandeerd dat deze gerechten eerder in het oog springen dan de niet-gekaderde gerechten. Zo kun je op een niet-geforceerde manier toch de gast enigszins sturen naar bepaalde keuzes.
Decoy effect
Het decoy effect is een Engelse term voor afleiding. Het is iets dat eigenlijk op iedere menukaart vrij eenvoudig kan worden toegepast. Maar wat is het? Dat kunnen we het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
Koffie € 2,50
Appeltaart € 5,-
Koffie met appeltaart € 5,50
In dit geval is de appeltaart de decoy, de afleiding. Er zullen weinig mensen zijn die alleen een appeltaart bestellen. Voor 50 cent extra heb je er namelijk ook een kop koffie bij. Zo heeft jouw gast sneller de neiging om voor de uitgebreide optie te gaan, zonder daar - voor zijn gevoel - veel extra voor te betalen.
Omschrijving van gerechten
Het gaat in dit geval niet om de volledige omschrijving van gerechten, maar om de toevoeging van verlekkerende en geografische woorden. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat hierdoor gerechten tot wel 30% méér verkocht worden. Bij deze woorden kun je denken aan een omschrijving van ingrediënten, zoals ‘sappig’ of ‘mals’. Maar ook het aangeven van herkomst of bereiding werkt goed. Denk aan bijvoorbeeld ‘huisgemaakt’, lokaal’ en ‘vers’. Dit geeft een gast een gevoel van hoogwaardige ingrediënten die met zorg en passie worden klaargemaakt.
Pas dit trouwens niet bij ieder gerecht toe, dan verliest het zijn kracht. Zoek gericht een paar geschikte opties uit en de rest lift hier automatisch voor een deel op mee.
Weg met het €-teken
Mensen komen om een gezellige avond uit te hebben, niet per se om geld uit te geven. Natuurlijk moet jij de prijzen vermelden op je menukaart, maar kunt door het weglaten van het €-teken wel de directe associatie met geld weghalen. Je kunt het een beetje vergelijken met het muntsysteem op festivals en evenementen. Een muntje dat €2,- kost, is geen €2,- maar één muntje. Zo zorg je ervoor dat de focus minder op het geld komt te liggen. Het kan zelfs zo zijn dat de gast hier meer door gaat uitgeven.
Zo, nu heb je een flink aantal handige tips waar je mee aan de slag kunt. Heb je je ontwerp klaar? Dan gaan wij graag voor je aan de slag en drukken de mooiste menukaarten speciaal voor jou!
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat