Welk lettertype past bij jouw brochure? calender 21-04-2022 time 4 minuten leestijd

Welk lettertype past bij jouw brochure?

Als er een product is dat je op veel manieren kunt gebruiken, dan is het wel het drukken van een brochure. Van programmaboekjes tot productcatalogi en fotoboek: het is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden. Maar wat je ook met brochures wilt gaan doen, je ontkomt niet aan het ontwerp. En dan in het bijzonder de opmaak van de tekst. Lettertypes, of fonts in Engels, kunnen een tekst maken of breken. Hoe zorg jij voor een geslaagde combinatie? Je leest er hier alles over!

Wat is een lettertype?

Een lettertype (of font in het Engels) is het ontwerp van een letter. Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn er tegenwoordig honderden, al dan niet duizenden verschillende soorten. Leuk al die keuzes, want zo kun je een ontwerp echt jouw eigen maken. Maar er zijn wel een paar punten om rekening mee te houden. Om het wat overzichtelijker te houden hebben we alle lettertypes onderverdeeld in drie verschillende categorieën: met schreef (serif font), zonder schreef (sans serif font) en fantasie.

lettertypes-met-schreef-welk-lettertype-past-bij-jouw-brochure

Serif font - mét schreef

De schreef is het streepje aan de uiteinden van iedere letter. Dit streepje zit er niet alleen voor de sier, maar het heeft ook daadwerkelijk een functie. Het zorgt er namelijk voor dat onze hersenen sneller de letters kunnen onderscheiden en dus herkennen. Je leest hierdoor makkelijker door langere woorden / zinnen / teksten. Je ziet dan ook dat de meeste leesboeken en tijdschriften werken met een serif font.

Tegenwoordig worden de looks steeds belangrijker en wordt er steeds vaker afgestapt van deze ‘regel’. Bekijk goed wat het beste bij jouw ontwerp past.

schreefloze-lettertypes-welk-lettertype-past-bij-jouw-brochure

Sans serif font - schreefloos

Een schreefloos lettertype is, je raadt het al, een lettertype zonder streepjes aan de uiteinden. Dit zorgt voor een strakke en moderne uitstraling en is hiermee vooral de laatste decennia erg populair geworden. Het is dan ook zeker niet zo dat langere teksten met een sans serif font totaal niet leesbaar zijn. Wel kan het iets minder overzichtelijk zijn, wat het lezen wat moeilijker kan maken. Voor titels, subtitels, onderschriften en andere zeer korte teksten kun je deze lettertypes trouwens prima zonder problemen gebruiken. Voor de tekst zelf is het goed om na te gaan of een ander lettertype misschien een (betere) optie is.

fantasie-lettertypes-welk-lettertype-past-bij-jouw-brochure

Fantasie lettertypes

De sierlijke letters die eigenlijk in geen van de voorgaande categorieën passen, scharen we onder de fantasie lettertypes. Deze letters zijn niet geschikt om te gebruiken voor langere teksten. Voor titels, losse zinnen of woorden kan het je ontwerp een stuk speelser en vrolijker maken. Zorg er wel altijd voor dat je wel kunt blijven zien wat er precies staat. Met alleen maar mooie letters kom je er niet, het moet ook gelezen worden.

Hoe groot moet de tekst zijn?

Niet alleen het lettertype, maar ook zeker de grootte van de letters is van invloed op het goed kunnen lezen van een tekst. Er is weinig vervelender dan een tekst die geschreven is met te kleine letters. Het nodigt dan ook zeker uit om te lezen. Maar ook te groot is weer niet ideaal. Het leest misschien wat makkelijker, maar het zorgt voor minder overzicht en het neemt simpelweg veel meer ruimte in. Aan jou om de sweet spot te vinden voor jouw doelgroep en lezers. Over het algemeen zal dit bij de broodtekst tussen de 9pt en 12pt zijn. De titels kunnen logischerwijs een stuk groter zijn. Hier is 10x groter geen uitzondering en kan ook prima gebruikt worden.

Niet alleen de grootte van de letters is belangrijk, maar ook de gedeeltes waar je niks drukt. Deze zogenoemde witruimte zorgen voor balans en overzicht. Dit zorgt ervoor dat het lezen een stuk makkelijker gaat. Dit geldt voor afstand tussen letters, woorden, zinnen en rondom titels.

Het aantal lettertypes in je ontwerp

Waarschijnlijk niet iets waar je direct bij stilstaat, maar ook het aantal lettertypes dat je ontwerp gebruikt heeft een flinke invloed op de uitstraling en leesbaarheid. Een ongeschreven regel is om maximaal 3 verschillende lettertypes te gebruiken.

De lettertypes zijn opgedeeld in zogenoemde families. Om een warboel aan verschillende soorten te voorkomen, is het daarnaast aan te raden om het te houden bij maximaal twee families. Dit zorgt voor eenheid en rust in je ontwerp en zo haal je sneller het maximale uit de brochure of ander drukwerk.

Samenvattend hebben we alles nog eens op een rijtje gezet voor je:
brochure-uitleg-welk-lettertype-past-bij-jouw-brochure


Nu je weet waar je aan moet denken voor de teksten in je brochures, kun je aan de slag. Of het nu een programmaboekje is, een catalogus of een fotoboek: wij maken het allemaal voor jou. En heb je toch nog vragen dan staan wij natuurlijk voor je klaar om je te helpen. Of het nu over het ontwerp gaat of het product zelf.