Zo geef je een boek uit in eigen beheer
Of het nu een leesboek, een prentenboek of een ander soort boek is dat je wilt maken: je wilt dat zoveel mogelijk mensen het lezen. Naast het drukken van een boek komt er dan nog iets anders bij kijken, namelijk het uitgeven. Maar wat is uitgeven precies? En hoe gaat dat in zijn werk? In dit blog zetten wij alles voor je op een rijtje!
Wat betekent een boek uitgeven?
Wat je eigenlijk doet met een boek uitgeven, is het ‘officieel’ maken. Je kunt het hierna veel eenvoudiger verkopen via je eigen kanalen of misschien wel via boekwinkels of andere manieren. Onder het uitgeven valt onder andere het drukken, verspreiden en het verkopen. Er zijn verschillende uitgevers die dit voor je kunnen doen. Maar dat kost natuurlijk (veel) geld. Het grote voordeel is dat de uitgever het meeste werk voor je doet. Daar staat tegenover dat er uiteindelijk maar een klein percentage overblijft van de omzet voor de schrijver. En dat ben jij. Dat kan ook anders en heel ingewikkeld hoeft dat zeker niet te zijn!
De voordelen van het uitgeven van een boek in eigen beheer
Zoals je waarschijnlijk begrijpt, zijn de voornaamste redenen om te kiezen voor het uitgeven in eigen beheer, de controle die je hebt en het grotere bedrag dat jij ontvangt vanuit de verkoop. Beide punten zullen bij een officiële uitgever een stuk minder zijn.
Dat je minder geld krijgt, dat is natuurlijk niet gek. Veel werk wordt je uit handen genomen. Maar dit gaat vaak ook ten koste van de controle die jij over het proces hebt. Uitgevers, zeker de grotere, werken vaak met standaardprocessen en zullen onvermijdelijk ook eigen inbreng en ideeën hebben. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet verkeerd te zijn en kan je soms ook wel echt helpen om succesvol te zijn. Maar het volledig zelf kunnen beslissen hoe en met wie je samenwerkt, áls je al wilt samenwerken, is voor veel mensen ook wel erg fijn. En het kan je ook nog eens flink wat geld besparen.
Want het betekent natuurlijk niet dat je het volledige proces helemaal alleen moet doen. Je kunt altijd experts inschakelen voor de dingen waar je extra hulp of kennis bij kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een grafisch vormgever voor het ontwerp of het redigeren van je tekst. Hoe, wat en waar, dat bepaal je uiteraard weer helemaal zelf.
Waarom wel kiezen voor een uitgever?
Kies je voor uitgever, dan hoef je zelf veel minder te doen. Hierbij geef je namelijk vrijwel het hele proces uit handen. De uitgever heeft alle kennis en contacten die nodig zijn. Dus ook als je geen enkele kennis hebt van het uitgeven van een boek, kan jouw boek in een boekhandel terecht komen. Van redactie tot marketing: alles is geregeld. Uiteraard heb je zelf wel invloed op het proces, maar dit zal uiteindelijk altijd in samenspraak met de uitgever zijn.
Belangrijke punten bij het maken en uitgeven van een boek
Je hebt besloten om jouw boek - in ieder geval gedeeltelijk - in eigen beheer uit te geven. Maar wat komt er allemaal bij kijken? Wij hebben alvast drie belangrijke punten op een rijtje gezet waar je zeker aan moet denken.
1. Opmaak en vormgeving
Onmisbaar is de opmaak en vormgeving van het drukwerk. Misschien zelfs wel het belangrijkste onderdeel van het hele proces. Het is dan ook belangrijk dat dit wordt gedaan door iemand die kennis van zaken heeft. Heb je dat zelf niet, zoek dan een grafisch vormgever die je kan helpen. Binnen je netwerk of bij jou in de buurt vind je vast iemand die je kan helpen. Het kost je in eerste instantie ongetwijfeld meer geld dan je eigenlijk had gehoopt, maar bespaar hier zeker niet op. Een goede grafisch vormgever is goud waard!
Niet alleen voor het praktisch uitvoeren van wat jij in je hoofd hebt, maar ook juist het meedenken. Zij zijn juist degene met de kennis en kunde en weten vaak maar al te goed wat wel en vooral wat niet werkt. Denk aan afbeeldingen, lettertypes en dat soort zaken. Daar zul je later alleen maar heel erg dankbaar voor zijn.
2. ISBN
Van ISBN heb je vast weleens gehoord. Het is een uniek nummer dat aan ieder boek gekoppeld is en staat voor International Standard Book Number. Het is verplicht voor alle boeken die officieel verkocht worden. Iedere uitgave en uitvoering heeft een eigen ISBN-nummer. Zo kunnen mensen en boekhandels eenvoudig jouw exemplaar terugvinden. Heb je verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld een hardcover versie en een versie als softcover, dan krijgen beide versies een uniek ISBN-nummer.
Meer informatie over ISBN-nummers en hoe je het kunt aanvragen vind je op deze website.
3. Marketing
Nog zo’n ontzettend belangrijk punt, is de marketing. Veel hangt hierbij af hoe groot je het aan wilt gaan pakken. Natuurlijk zo groots mogelijk, maar houdt het wel realistisch. Het is niet realistisch om te denken dat je direct als bestseller in de etalages van de boekwinkels ligt.
Een goedkope en laagdrempelige manier is om het te verkopen via je eigen (social media) kanalen. Hier zijn vaak geen of minimale kosten aan verbonden en je hebt een groot potentieel bereik. Uiteraard kun je dit ook verder uitbreiden met betaalde advertenties en een eigen website met webshop.
Om extra aandacht te genereren zijn promotiematerialen altijd een goed idee. Leg op een strategische plek eens een stapeltje flyers neer. Of kijk of je bij de plaatselijke bibliotheek een aantal bedrukte boekenleggers neer mag leggen. Zo komen mensen - al dan niet onbewust - in aanraking met jouw boek.
Wat kost het uitgeven van een boek in eigen beheer?
Tot zekere hoogte heb je de kosten in eigen hand. Het scheelt natuurlijk nogal of je zelf het ontwerp en de drukbestanden kunt opmaken of je dit door een grafisch vormgever laat doen. Hetzelfde geldt voor het redigeren van de tekst(en) en eventueel het opzetten van een website met shop.
Voor het drukken van een boek zelf ben je in de meeste gevallen tussen de €5,- en €10,- per boek kwijt, afhankelijk van de oplage. Het aanvragen van een ISBN-nummer kost in de meeste gevallen zo rond de €100,- per stuk. Voor de actuele prijzen kun je het beste kijken op de website waar je de ISBN-nummers ook aan kunt vragen. Vaak krijg je korting als je meerdere in één keer aanvraagt.
Je ziet al dat het lastig is om een richtprijs te geven voor het volledige proces, omdat er zoveel verschillende aspecten van invloed zijn. Zet alles wat je zelf doet op een rijtje en maak een duidelijk overzicht van de taken die je uit wilt besteden. Op die manier krijg je een goed en realistisch overzicht van wat het jou gaat kosten.
Boeken drukken
De stukprijs voor het drukken van een boek in een kleine oplage ligt een stuk hoger dan wanneer je voor een grote oplage kiest. Het is dus aan te raden om van tevoren een inschatting te maken van het aantal boeken dat je verwacht te verkopen. Zo kun je alles in één keer laten drukken en hoef je niet steeds duurdere kleine oplages te bestellen. Een optie is bijvoorbeeld om van tevoren met een intekenlijst te werken. Zo heb je een lijst met mensen die sowieso geïnteresseerd zijn. Laat een aantal extra drukken als reserve / voorraad je zit save en zo profiteer je ook nog eens van de lagere stukprijs.
Klaar om je eigen boek te drukken? Bij Reclameland drukken wij dagelijks de mooiste boeken. Met de ruime keuze uit verschillende papiersoorten en formaten vind je eenvoudig de combinatie die bij jou past. En heb je nog vragen over of het drukwerk of het opmaken van een drukbestand? Wij staan natuurlijk voor je klaar!
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat