Met deze tips scoor je met je reclamebordontwerp
Reclameborden zijn op ontzettend veel verschillende manieren in te zetten. Puur voor reclame, maar ook om te informeren, de weg te wijzen, te waarschuwen of locaties aan te duiden. Een multifunctioneel product dus, dat zowel binnen als buiten gebruikt kan worden. Maar hoe zorg je ervoor dat jij jouw doel bereikt met de (reclame)borden? En waar moet je op letten bij het ontwerpen? In dit blog gaan wij dieper in op de reclameborden!
Voor wie is het reclamebord of uithangbord?
Door je te richten op een bepaalde doelgroep, is de kans van slagen groter. Bedenk van te voren wie jij wilt bereiken met het reclamebord ontwerp. Een bord voor intern gebruik heeft een andere insteek dan een uithangbord dat mensen naar binnen moet lokken. Als je weet tot wie je je richt, pas je je ontwerp daarop aan. Wil je iets specifieks overbrengen? Dan is de boodschap belangrijk. Wil je juist dat jouw bedrijf als geheel in de spotlights komt te staan, schuif je juist jouw bedrijf meer naar voren. Zorg er in ieder geval voor dat mensen wel weten wat ze moeten doen. Moeten ze bellen? Ergens naar toe? Of naar een internetadres? Mensen gaan vaak niet op zoek naar iets dat ze zien, maar willen snel en duidelijk antwoord. En dat is het makkelijkst direct op het reclamebord.
Wil je een gevelbord maken die je groots aan de gevel wilt hangen? Dan is een groot logo met eventueel bedrijfsnaam vaak al voldoende. Dit geeft je bedrijfspand een professionele uitstraling en is ook nog eens praktisch voor klanten of ander bezoek.
Tekst op jouw reclamebord
Een van de meest gestelde vragen over borden ontwerpen, is de benodigde grootte van de teksten. Je wilt natuurlijk een bord hebben dat goed leesbaar is. Maar de teksten wil je ook weer niet te groot hebben, dan maakt het lezen juist weer lastig. Er zijn een paar regels die je als basis kunt nemen. Het zijn geen vaststaande regels, dus er iets van af wijken is geen probleem. Maar dan heb je in ieder geval een richting waarmee je verder kunt.
Voor de grootte van de tekst is het belangrijk dat je weet vanaf hoever het bord ongeveer te lezen moet zijn. Deze afstand deel je vervolgens door 3. De uitkomst is de grootte van letters in centimeters. Voorbeeldje: de tekst moet van 10 meter goed te lezen zijn. 10/3 = 3,33. Met een letters die ongeveer 3,33 cm groot zijn, kan de tekst van die 10 meter gelezen worden.
Omdat een bord vaak maar vluchtig bekeken wordt, moet je zuinig zijn met het aantal woorden dat je plaatst. Een ezelsbruggetje die je daarbij aan kunt houden, is de 3 x 5 regel. Met andere woorden: gebruik 3 regels van maximaal 5 woorden of 5 regels van maximaal 3 woorden. Zo weet je zeker dat het bord goed leesbaar en overzichtelijk blijft.
Reclamebord ontwerpen in jouw (huis)stijl
Het eerste wat in een reclamebord ontwerp opvalt, zijn vaak de kleuren. Het gebruik van kleuren kun je, grofweg, in twee types onderverdelen. Als eerste is er de huisstijl. Met het gebruik van de huisstijl trek je het ontwerp van bijvoorbeeld je briefpapier en visitekaartjes door in het ontwerp voor jouw bord. Op deze website vind je een aantal sprekende voorbeelden van gebruik een huisstijl. Bij het andere type gebruik van kleuren, staat het contrast centraal. Hierbij zorg je dat de kleuren maximaal zichtbaar zijn. Zo haal je het maximale uit het reclamebord. Benieuwd wat goede contrasterende kleuren zijn? Hier vind je de laatste trends van dit jaar!
Het kan goed zijn dat de huisstijl en contrasterende kleuren botsen in jouw reclamebord ontwerpen. Belangrijk om dan een duidelijke keuze te maken en te kiezen waar je voor wilt gaan: het doortrekken van de huisstijl of contrasterende kleuren op je bord.
Een (reclame)bord is wel dé ideale manier om jouw huisstijl door te trekken door het hele bedrijf. Je kunt denken aan een reclamebord om klanten te overtuigen, maar ook aan een gevelbord op straat dat zegt ‘hallo, hier ben ik!’. En zelfs borden voor intern gebruik zijn ideaal om de huisstijl door te voeren. Bijvoorbeeld bij de interne bewegwijzering of aanduiding van bepaalde ruimtes. Het bordje voor vergaderzaal 1 ziet er net even professioneler en beter uit in jouw eigen kenmerkende huisstijl.
Benieuwd wat de verschillende mogelijkheden zijn? Op onze overzichtspagina voor het sign drukwerk vind je een handig overzicht van alle materialen en producten. Op naar de volgende stap voor jouw bedrijf!
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat