Waarom ook jij sticker marketing moet gebruiken calender 10-01-2023 time 4 minuten leestijd

Waarom ook jij sticker marketing moet gebruiken

Heb je het over marketing en specifiek drukwerk voor marketing, dan wordt stickers maken vaak over het hoofd gezien. Zonde! Want het is zo’n veelzijdig, effectief en goedkoop product dat het eigenlijk altijd iets toevoegt aan jouw marketing. Geen vluchtige marketing, maar een boodschap die - letterlijk - blijft hangen voor langere tijd. In dit blog lees je waarom sticker marketing ook voor jou werkt.

De voordelen van het sticker marketing

Het gebruik van stickers heeft verschillende voordelen. We zetten de 4 belangrijkste voordelen voor je op een rijtje

Voordeel 1: stickers zijn goedkoop

Je wilt het maximale behalen met zo laag mogelijke kosten. Dat is eigenlijk het basisprincipe van marketing! Stickers zijn hier een schoolvoorbeeld van. Waar een online klik elke keer weer geld kost, betaal je een sticker maar één keer. In tegenstelling tot een flyer of een folder, zal een sticker ook nog eens veel langer in het zicht blijven. Je plakt de sticker immers op een zichtbare plek op!

Voordeel 2: stickers zijn multi-inzetbaar

Flyers gebruik je om te flyeren. Maar een sticker kun je op ontzettend veel meer verschillende manieren gebruiken. Natuurlijk om direct reclame te maken, maar nog zoveel meer. Wat te denken van raamstickers op de ramen in de etalage? Of als gratis ‘presentje’ bij een (online) bestelling? Een sticker heeft met toevoeging van de klevende achterzijde altijd iets extra’s dat opvalt bij de ontvanger.

Voordeel 3: stickers maken van klanten fans

De ultieme marketing? Dat jouw klanten reclame voor je maken. Mond-tot-mond reclame is niet voor niets één beste reclames die je kunt krijgen! Voeg stickers met jouw logo toe als presentje bij een (online) bestelling. Wie weet plakt je klant jouw sticker op zijn of haar drinkfles, koffer of laptop. Zo maakt je klant gratis reclame voor je! Het weggeven van stickers is tevens een goede graadmeter. Wordt je sticker overal opgeplakt? Dan weet je zeker dat je goed bezig bent.

Stickers voor marketing gebruiken: hoe doe je dat goed?

Ben je intussen overtuigd van het gebruik van stickers? Top! Maar het is wel belangrijk dat je ze op de juiste manier gebruikt om er het maximale uit te halen. Je wil natuurlijk voorkomen dat je voor niets stickers besteld! Om je te helpen geven we je 4 handige tips voor jouw stickers.

verschillende-vormen-en-soorten-waarom-ook-jij-sticker-marketing-moet-gebruiken

Tip 1: wees niet zuinig

Stickers zijn, zeker in grotere oplages, erg goedkoop. Wees dus ook niet te voorzichtig om je stickers op te plakken. Je kunt ze overal kwijt! Op ramen, dozen, lantaarnpalen, kantoorartikelen... Maar ook op bijvoorbeeld ander drukwerk zoals posters, flyers en verpakkingen. Bedenk bij het kiezen van de ideale locatie dat niet alleen de betreffende persoon de de stickers ziet, maar ook alle schakels daartussen. Plak je de sticker op je pakketje? Ook de pakketbezorgers en de postbodes zien je sticker langskomen. Zo zien meer mensen jouw naam en zal je naamsbekendheid alleen maar groter worden! Kortom: je bereikt met weinig moeite veel mensen.

Tip 2: denk groot

Vaak wordt bij een sticker gedacht een kleine sticker, ter grootte van een visitekaartje. Maar er zijn veel meer mogelijkheden! Heb je een eigen winkel/pand? Raamstickers zorgen voor extra aandacht en vallen lekker op. Pak groots uit en voorzie het gehele raam van een raamsticker. Het plakken van raamstickers is een eitje dankzij ons stappenplan. Ben je veel op de weg te vinden? Ook met een autosticker zorg je voor extra aandacht. De ritten in je auto, die maak je toch wel. Dus waarom zou je deze niet optimaal benutten? Onderweg kom je veel mensen tegen, die allemaal ook jouw potentiële klanten kunnen zijn.

Tip 3: cadeautje!

Stickers zijn voor velen een handige manier om een voorwerp te personaliseren. Een manier om jezelf te onderscheiden, een statement te maken of juist om op te vallen. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld een koffer! Kijk op het vliegveld eens goed om je heen. Overal zie je bestickerde koffers voorbij komen. Een goed idee dus om je stickers bij zoveel mogelijk mensen te krijgen. Dit kan heel goed door deze bijvoorbeeld bij een online bestelling te steken. Zo geef je jouw klanten de kans om jouw stickers te gebruiken!

Tip 4: combineer offline met online

Offline marketing werkt, dat is al jaren duidelijk. Maar dat betekent niet dat je online marketing maar links moet laten liggen. Je kunt offline ook prima combineren met online. Wat te denken van een QR-code op je sticker? Mensen kunnen deze code scannen met hun mobiele telefoon en komen op een door jou gekozen pagina terecht!

Goed om te weten: zoek van te voren goed uit of je ergens stickers mag plakken. Het is - logischerwijs - niet toegestaan om zomaar overal stickers te plaatsen. Zonde om een boete te riskeren en je stickers verwijderd worden!


Stickers bestellen doe je in alle soorten en maten. Bij Reclameland bieden wij ze allemaal aan, van groot tot kleine van voor buiten tot indoorstickers. Er is dus altijd een sticker te vinden die jouw marketing naar een hoger niveau tilt!