Waarom worden posters gebruikt voor marketing? calender 13-09-2022 time 2 minuten leestijd

Waarom worden posters gebruikt voor marketing?

Heb je ooit een poster gezien en je afgevraagd waarom die voor marketing werd gebruikt? Wat is het nut van een poster? Is er iets waardoor ze effectiever zijn dan andere vormen van marketing? In dit blog bespreken we de voordelen van posters: ze zijn visueel, gemakkelijk te begrijpen en kunnen door veel mensen worden gezien. In feite worden posters al eeuwenlang voor marketingdoeleinden gebruikt!

Vele soorten en maten

Posters heb je in vele soorten en maten. Je kan ze zo groot en zo klein maken als je zelf wilt, waardoor de mogelijkheden met een poster bijna eindeloos worden. Laat aan het winkelend publiek weten dat de nieuwe collectie in de winkels hangt of informeer voorbijgangers over een bouwproject waaraan gewerkt wordt. Maar ook in je eigen interieur kan een poster iets extra's toevoegen. Lees hier hoe je de perfecte poster kiest bij jouw interieur!

Doelgroep beïnvloeden met posters

Zonder dat we het doorhebben worden we dagelijks beïnvloed door allerlei advertenties om ons heen. Dit geldt voor zowel online als offline reclame. De visuele kracht en het feit dat de boodschap of reclame herhaald wordt zorgt ervoor dat de boodschap mensen kan beïnvloeden. Steek dus genoeg tijd en energie in wat er op een poster moet staan, zodat je het maximale kunt halen uit jouw poster.

Posters zijn betaalbaar

Een ander voordeel van posters is dat ze relatief goedkoop zijn. Je kunt posters helemaal naar eigen wens ontwerpen, waardoor je zelf bepaalt hoeveel je eraan uit wilt geven. Dit maakt posters een betaalbare optie en is daarom aantrekkelijk voor kleine bedrijven of startende ondernemers.

De kracht van herhaling

We hebben het hierboven al een keer benoemd: de kracht van herhaling. Wanneer je ervoor zorgt dat je een goede poster hebt, kun je deze vaak genoeg herhalen. En nu denk je vast: wat is nu genoeg? Er wordt geadviseerd om 3 tot 5 keer te herhalen. Doe je dit minder dan 3 keer? Dan blijft de boodschap niet hangen. En doe je dit meer dan 5 keer? Dan komt de ergernis bij het publiek al snel om de hoek kijken en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Groot publiek bereiken

Er zijn mensen die bewust of onbewust niet op het internet zitten en je daardoor niet kunt bereiken met online reclame. Hierdoor mis je natuurlijk een groep mensen zoals bijvoorbeeld de ouderen. Met posters heb je dat probleem gelukkig niet. Ze worden vaak in het openbaar opgehangen, dus iedereen loopt wel eens langs een poster, jong én oud. Dit maakt posters een zeer effectieve manier om een groot publiek te bereiken.


Zoals je leest zijn er veel redenen waarom posters voor marketingdoeleinden gebruikt worden. Ze zijn er in verschillende soorten en maten, ze zijn betaalbaar en effectief om een groot publiek te beïnvloeden als er maar genoeg herhaling in zit. Ze worden niet zomaar al eeuwenlang voor marketingdoeleinden gebruikt. Laat je ons weten waar jij je poster voor gaat gebruiken?