Zo zorg je voor een succesvolle brochure
calender 28-09-2023 time 7 minuten leestijd

Zo zorg je voor een succesvolle brochure

Een succesvolle brochure is onmisbaar voor veel ondernemingen. Het vergroot je naamsbekendheid, mensen komen vaker met je (naam) in aanraking en het is een perfecte aanvulling op je digitale marketing activiteiten. In dit blog leggen we je uit waarom juist een brochure nog altijd zo populair en effectief is.

Waarom is een brochure nog altijd een goed idee?

Brochures zie je nog steeds altijd en overal. Maar wat maakt dat dit product zo populair is, zelfs in het huidige digitale tijdperk.

1. Het is fysiek en tastbaar

Hoewel we tegenwoordig meerdere uren per dag naar een beeldscherm staren, blijven fysieke producten nog altijd ongekend populair. Denk alleen maar aan de vele fysieke boeken die nog altijd gekocht worden. Datzelfde geldt voor de brochures. Leuk dat je online door een digitaal bestand kunt scrollen, maar echt iets in handen hebben geeft toch een ander gevoel. Je kunt dingen aanstrepen, omcirkelen, notities maken… allemaal dingen die digitaal veel omslachtiger zijn.

2. Je neemt het makkelijk mee

Een brochure steek je heel makkelijk weg. Even in een tas of jas(zak), zonder dat je het door hebt. Veel brochures hebben dan ook niet één lezer, maar meerdere. Juist door het gemak van doorgeven, gaat het makkelijk van hand tot hand. Dus zo bereik je met slechts één brochure in één klap meerdere lezers.

3. Je kunt het niet zomaar wegklikken- of swipen

Het grote nadeel van de online wereld is dat het een snelle en vluchtige wereld is. Vind je iets niet direct interessant, hop, door naar het volgende artikel of filmpje. Bij fysieke producten werkt dat - gelukkig - iets anders. Daar wordt over het algemeen veel meer tijd voor genomen.

4. Tijdens het lezen is er weinig afleiding

Als vervolg op het vorige punt heb je bij fysiek drukwerk ook veel minder afleiding. Online heb je te maken met veel bewegende beelden, geluidjes, pop-ups en allemaal buttons die om aandacht schreeuwen. Bij een brochure heb je die niet en daar kan dus veel rustiger gelezen worden, zonder al die mogelijke afleidingen.

Waar kun je brochures voor gebruiken?

Leuk al die verschillende redenen om juist voor een brochure te kiezen. Maar in wat voor situaties is het nu echt een toegevoegde waarde? Wij zetten een paar mogelijkheden voor je op een rijtje!

Persoonlijk contact

Je hebt net een verkoopgesprek gehad met een potentiële klant. Dan wil je het liefst ook iets meegeven met jouw naam erop. Dat kan een visitekaartje zijn, maar met een brochure zorg je waarschijnlijk voor een nog grotere plek in het geheugen van de potentiële klant. Voor bijvoorbeeld een productcatalogus geldt ook nog eens dat deze vaak op een kantoor rond blijft hangen en dus vaker onder ogen komt. Een goede manier dus om je naamsbekendheid te vergroten, iets persoonlijks mee te geven en - hopelijk - een grotere kans op een mooie sale of deal.

Dit geldt trouwens niet alleen voor een fysiek gesprek met elkaar. Maar heb je een telefoongesprek gehad? Probeer dan eens een brochure na te sturen in plaats van een link of een downloadbestand van dezelfde brochure in een mailtje. Je zult versteld staan hoe goed dit werkt!

brochures-kantoor

Promotiemateriaal op beurs of event

Een beurs zonder promotiemateriaal? Dat bestaat natuurlijk niet. Leuke hebbedingetjes zoals pennen, keycords en sleutelhangers zijn leuk voor het vergroten van de naamsbekendheid en iets met je naam mee te geven. Alleen zal het niet direct voor heel veel nieuwe klanten zorgen. Vul dit aan met een brochure waarin je meer over het bedrijf, de producten/diensten en mogelijkheden vertelt en je hebt een mooie en complete goodiebag.

Grote groep potentiële lezers

Op het internet kom je eigenlijk altijd terecht op de pagina waar je naar op zoek bent of die op z’n minst een bovengemiddelde interesse wekt. Bij fysiek drukwerk zoals brochures is de kans op toevallige lezers een stuk groter. Denk maar eens aan een groot rek met allemaal folders bij bijvoorbeeld een hotel. Grote kans dat je de helft van deze folders niet gezien had als je online heel gericht had gezocht. Op die manier kun je ook mensen bereiken die misschien niet direct naar je op zoek zijn. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de inhoud en het doel van je brochure. Dit punt zal dan ook niet voor iedereen even zwaar wegen.

Een goede brochure maken, hoe doe je dat?

Net als bij veel andere promotie- en marketingmiddelen, is het ook bij de brochures belangrijk dat je van tevoren weet hoe en waarvoor je deze gaat gebruiken. Dit kan namelijk een flinke invloed hebben op het formaat, de dikte en andere eigenschappen van het drukwerk. Deel je een brochure veel uit en moeten mensen deze makkelijk mee kunnen nemen? Dan is een formaat van bijvoorbeeld A6 of A5 ideaal. Zorg dat je niet al te veel pagina’s hebt en je krijgt een ontzettend compact en handzaam product. Wil je juist meer de diepte in en de lezer veel informatie geven? Dan is het A4 formaat weer een betere optie. Hierbij maakt het ook minder uit hoeveel pagina’s je nodig hebt.

Daarnaast heb je in de vorm van geniet, gelijmd en met een wire-O ook nog verschillende afwerkmogelijkheden. Goed om dus eerst goed over de vorm na te denken, voordat je je daadwerkelijk focust op de inhoud.

Bepaal de inhoud

Voordat je begint met het schrijven van de inhoud, is het belangrijk dat je jezelf een paar vragen stelt. Of eigenlijk vragen die de lezer kan gaan stellen en die eigenlijk duidelijk moeten zijn bij het lezen van jouw brochure. Die vragen kunnen zijn:

  • Waar gaat het over? - Werk met duidelijke titels en laat zien waar het over gaat.
  • Waarom is dit interessant voor mij? - Probeer de lezer te overtuigen van de inhoud door te voldoen aan wensen, behoeften of problemen.
  • Wat wordt er van mij verwacht? Werk met een duidelijke CTA (Call To Action) waarin je helder en duidelijk aangeeft wat je verwacht.

reclameland-brochure1-overhandigen

Je eigen brochure maken: hier moet je op letten

Er is geen blauwdruk voor een succesvolle brochure. Dit zal namelijk voor iedereen en voor iedere situatie anders zijn. Wel is het altijd goed om te zorgen voor een goed ontwerp dat ook daadwerkelijk uitnodigt om te lezen en de vragen die hierboven gesteld zijn beantwoordt.

brochure-travel-voorbeeld

Een aantal punten waar je extra op moet letten en die ook extra aandacht vragen, om als brochure goed te kunnen slagen zijn:

De cover - Dit is wat de (potentiële) lezer als eerste ziet. Zorg dat duidelijk is wat de lezer kan verwachten, zonder direct alles weg te geven. Hierbij kun je denken aan een goede titel en/of subtitel, afbeeldingen of kleine teasers die prikkelen om verder te lezen.

Overzicht - Omdat je veel ruimte hebt in je ontwerp, is het gevaar dat je met te veel tekst gaat werken. Dit komt de leesbaarheid niet ten goede. Het werken met hoofdstukken en tussenkopjes breken de tekst en maken het geheel overzichtelijker. Ook afbeeldingen en foto’s kunnen als welkome onderbreking dienen.

Een professioneel ontwerp - Een brochure maken doe je over het algemeen als een soort visitekaartje voor je bedrijf. Je wilt iets blijvend meegeven aan je (potentiële) klanten. Zorg dan ook dat het er goed uitziet. Dus een professioneel ontwerp met goede foto’s en afbeeldingen. En vergeet ook zeker je huisstijl niet, die heb je niet voor niets ontwikkeld. Laat deze dan ook goed terugkomen. Heb je zelf niet de middelen of kennis om dit te doen, dan is het inschakelen van een grafisch vormgever zeker aan te raden.

Veelgemaakte fouten bij het maken van een brochure:

  • Te klein lettertype - Dit zorgt voor moeilijk leesbare teksten.
  • Teksten / regels te dicht op elkaar - Ook dit bevordert de leesbaarheid van de tekst niet. Witruimtes zijn ontzettend belangrijk!
  • Weinig contrasterende kleuren - Door veel gelijksoortige kleuren te gebruiken vallen elementen minder op. Door contrasterende kleuren te gebruiken wordt het geheel zichtbaarder.
  • Geen duidelijk overzicht, rommelige indeling - Koppensnellen is niet voor niets erg populair. Zorg dat je met alinea’s en (tussen)kopjes werkt. Zo kan de lezer snel jouw teksten scannen en lezen wat interessant voor hem/haar is.
  • Teksten gecentreerd of rechts uitgelijnd. Wij lezen van links naar rechts, dus een uitlijning links werkt het beste.

--

Nu je alles weet over de brochures, waar je ze kunt inzetten en waar je op moet letten met het ontwerpen, kun je aan de slag! Je vindt bij ons ontzettend veel verschillende soorten en maten. Heb je nog vragen over het product, het ontwerpen of iets anders? Wat staan natuurlijk altijd voor je klaar!