Scoren met online én offline marketing: zo doe je dat!
Online marketing heeft de laatste decennia bij marketeers steeds meer aandacht gekregen. Niet zo gek ook, want tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer meekomen zonder je online te profileren. Toch is het nog veel te vroeg om je volledig te focussen op online en de offline marketing links te laten liggen. Sterker nog: als je beide op de juiste manier inzet, geef je je bedrijf zelfs een extra boost! Hoe je dat doet? Wij geven handige tips.
Wat is het verschil tussen online marketing en offline marketing?
Om te beginnen is het goed om de twee begrippen eens goed onder de loep te nemen. Want valt precies onder offline marketing? En wat is online marketing eigenlijk?
Offline marketing
Offline marketing is, kort gezegd, alle marketing waarvoor je geen internet nodig hebt. Het wordt ook wel traditionele marketing genoemd. In de meeste gevallen gaat het om een fysiek product. Om je een paar voorbeelden te geven:
- Flyers en brochures
- Visitekaartjes
- Een boek
- Reclame op voertuigen (auto’s, vrachtwagens, etc.)
- Een beurs of ander evenement
- Billboard of abri’s
- Commercial op televisie of radio
Online marketing
Waarbij offline marketing geen internet nodig is, heb je voor online marketing juist wél internet nodig. Er zijn veel verschillende manieren om mensen online te bereiken. De online marketing kun je opdelen in de volgende onderdelen:
- SEA (Search Engine Advertising)
- SEO (Search Engine Optimization)
- Social Media (Facebook, Instagram, LinkedIn, etc.)
- E-mailmarketing
- Contentmarketing
- Retargeting
Combineren voor optimaal bereik
Waarom kiezen als je ook beide prima naast en zelfs met elkaar kunt gebruiken? Er wordt wel eens gedacht dat offline marketing niet meer van deze tijd is en ouderwets is. De cijfers laten echter totaal iets anders zien. In veel gevallen zal een fysieke boodschap veel beter blijven hangen dan één die online getoond wordt. Voor je gevoel kost het misschien iets meer moeite, maar uiteindelijk verdien je dat dubbel en dwars terug. Als je het goed doet, natuurlijk.
Samen
Om maximaal te scoren kun je het beste meerdere kanalen met elkaar combineren en verbinden. Simpelweg omdat je op die manier de meeste mensen bereikt. Tegenwoordig zijn er steeds minder mensen die helemaal niet online te vinden zijn, dus je hier helemaal niet op focussen is geen goed idee. En offline marketing, daar komt eigenlijk iedereen wel mee in aanraking. Dus waarom zou je het niet combineren? Niet alleen qua bereik, maar ook puur praktisch. Op een flyer heb je misschien niet voldoende ruimte voor jouw hele verhaal. Maar met een QR-code leidt je de lezer eenvoudig naar jouw website. Precies waar je ze, waarschijnlijk, hebben wilt!
Meer conversies scoren vanuit offline marketing? Dan werkt een korting(scode) voor een (online) bestelling altijd goed. Je kunt hiermee ook direct meten hoe jouw actie scoort. Ook het aanprijzen nieuwe en/of unieke producten doet het altijd goed.
Fysieke marketing
Online marketing is ideaal om breed in te zetten. Je kunt met een paar muisklikken een grote groep mensen bereiken. En je kunt daarin zelfs ook nog sturen wie jouw advertenties te zien krijgen. Toch blijft het een vluchtige online advertentie. Dit is anders bij offline marketing. Hier gaat het om iets fysieks. En iets in handen hebben of in het echt zien werkt over het algemeen een stuk beter. Je bent eerder geneigd om door te lezen in plaats van het doorscrollen bij een online advertentie.
Daar komt nog eens bij dat je fysiek drukwerk vaak meerdere keren in handen hebt. Je krijgt een brochure of een flyer, je legt het weg en later kom je het weer tegen. Dus meerdere contactmomenten tegenover, vaak, maar één korte van online advertenties. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die ‘toevallig’ jouw flyer/folder in handen of te zien krijgen.
Conclusie: samen is altijd beter
Beide soorten van marketing hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Door deze samen in te zetten, benut je de voordelen optimaal en zorg je dat de nadelen van beide weggestreept kunnen worden. Zo profiteer jij maximaal en zorg jij dat een grote groep mensen met jou in aanraking komt. Benieuwd met welke offline marketing wij jou kunnen helpen? Met ons promotie drukwerk kan niemand meer om jou heen!
Nog meer verhalen
Wij raken niet uitgepraat