Wat zet je op een visitekaartje? calender 02-05-2024 time 4 minuten leestijd

Wat zet je op een visitekaartje?

Een visitekaartje is ideaal om snel informatie en contactgegevens mee te delen aan een ontvanger. Om deze informatie zo goed en compleet mogelijk te maken is het belangrijk om het visitekaartje van de juiste informatie te voorzien. Maar wat mag er nou echt niet ontbreken op je visitekaartje? Hieronder zetten we de punten voor je op een rijtje.

Wat moet er op staan:

Veel mensen denken te weten wat er op een visitekaartje moet komen. Toch ontbreekt er nog regelmatig cruciale informatie zonder dit door te hebben. Wij laten je hieronder zien wat er sowieso terug moet komen in je ontwerp.

1. Logo

Je logo is een belangrijke vertegenwoordiging van je bedrijf. Het logo is het symbool waarmee je het bedrijf herkent of hetgeen wat een goede eerste indruk moet achterlaten. Het straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit. Samen met de huisstijl bepaalt het logo voor een groot deel de uitstraling van het kaartje en kan deze dus niet missen.

Het logo kun je mooi en centraal plaatsen op de achterkant van het visitekaartje. Hierbij heb je de nodige informatie aan de voorkant en sluit je het mooi af aan de achterkant met je bedrijfslogo.

2. Bedrijfsnaam

Jouw contact moet natuurlijk weten met welk bedrijf hij/zij te maken heeft. Komt de naam van je bedrijf niet duidelijk naar voren in je logo, zorg dan dat je dit op een andere manier duidelijk maakt. Om de boodschap extra kracht bij te zetten, kun je ook kiezen om een quote of slogan mee te nemen in je ontwerp. Hierdoor krijgt de ontvanger een goed beeld van je bedrijf en waar je bedrijf voor staat. Pas hierbij wel op dat het niet té vol wordt.

3. Naam / functie

Wat je gegarandeerd op ieder visitekaartje tegenkomt is een naam + functie. Want met wie heeft de ontvanger eigenlijk te maken? Het later contact opnemen en dingen bespreken wordt hiermee een stuk makkelijker. Daarnaast maakt het de business card een stuk persoonlijker, ook niet onbelangrijk.

Als je een persoonlijk visitekaartje wilt maken is een bedrijfsfunctie natuurlijk niet nodig. Dan kun je er iets over jezelf neerzetten wat goed bij jou past.

4. Contactgegevens? (Mail/telefoon)

Je mailadres en telefoonnummer zijn ook erg belangrijk. Dit is namelijk hetgeen waarop mensen je kunnen benaderen als ze contact willen zoeken of vragen hebben. Zorg er daarom voor dat dit duidelijk en netjes op je visitekaartje komt te staan zodat de ontvanger het goed over kan nemen.

5. Waar te vinden? (Plaats/URL)

Hoewel fysieke adressen steeds minder worden meegenomen, raden wij wel aan deze juist mee te nemen in je ontwerp. Niet per se dat je wilt dat mensen langskomen, maar het zorgt ook voor een stukje extra betrouwbaarheid. Alleen een website kan in sommige gevallen afstandelijk en zelfs kil overkomen. Dat is natuurlijk het laatste dat je wilt. Ook een website mag tegenwoordig zeker niet ontbreken op je visitekaartje. Dit kan een algemene homepage zijn, maar ook een specifieke landingspagina die je voor een beurs of evenement kunt gebruiken. Zo kun je direct al een beetje sturen wat je je contact wilt laten zien. In plaats van een URL is het ook mogelijk dit met een QR code te doen. Deze kan de ontvanger dan scannen om op je website te komen.

visitekaartje-uileg

Tips voor de vormgeving:

Nu je weet wat er op een visitekaartje moet komen, is het belangrijk dat deze informatie er ook goed op gedrukt wordt. Het maximale uit je visitekaartje? Met onderstaande tips stuur je een compleet en persoonlijk visitekaartje de wereld in!

1. Bedruk beide kanten

Visitekaartjes drukken wij zowel enkel- als dubbelzijdig. Bij een enkelzijdige bedrukking blijft de achterkant leeg. In veel gevallen is dat zonde, zelfs als je niet heel veel wilt delen. Met een mooie foto of een logo geef je je ontwerp direct meer kleur en voor het prijsverschil hoef je het ook niet te laten: deze is namelijk minimaal.

2. Houd het simpel

Een visitekaartje is een klein en simpel middel om je bedrijfs- of persoonsgegevens mee te delen. Houd je huisstijl altijd in je achterhoofd en zorg dat je geen overbodige informatie vermeldt. De basis contactgegevens zijn in veel gevallen meer dan voldoende en zo houd jij je ontwerp clean en overzichtelijk.

3. Huisstijl

Als je kijkt naar je logo en website kun je merken dat je een eigen huisstijl hebt. Een huisstijl is je visuele identiteit van je bedrijf of organisatie. Hieronder vallen onder andere je logo, de kleurstellingen en je lettertype. Probeer dit dan ook te verwerken op je visitekaartje. Hierdoor past je kaartje goed bij je bedrijf.

Nu je duidelijk onder elkaar hebt wat erop moet komen te staan en hoe je het mooi kunt verwerken, kun je beginnen met het selecteren en ontwerpen van je visitekaartje! Ook benieuwd naar wat voor soorten je eigenlijk kunt maken? Bekijk dan ons blog over bijzondere visitekaartjes. Hierna kun je meteen aan de slag met je eigen visitekaartjes!