Promoten doe je zo! calender 01-08-2023 time 5 minuten leestijd

Promoten doe je zo!

Een sale organiseren omvat veel handelingen, waarvan de promotie van de sale een broodnodige is! Het fijne van promoten is dat je het op verschillende manieren, online en offline kan doen. We laten je in dit blog lezen waarom je een sale zou moeten promoten en hoe je dit zou kunnen doen.

Waarom promoten?

Zodra je een sale houdt wil je graag dat er zo veel mogelijk mensen van op de hoogte zijn. Alle (potentiële) klanten moeten worden bereikt en dat doe je door middel van promotie! Bedenk dan ook goed hoe je dit het beste kunt doen voor jouw branche. Hoe spreek je jouw doelgroep aan en op welke manier bereik je hen? We geven je wat inspiratie!

Inhoud

Bij het promoten is het goed om te laten weten wat de sale inhoudt, wat voor bedrijf jij bent en waarom mensen beter worden van jouw sale. Maak duidelijk waarom men dit echt niet kan missen! Jouw promotie is op die manier belangrijk om mensen warm te maken én te informeren. Het aanprijzen van de sale kan je bijvoorbeeld heel goed doen met de hoeveelheid korting. Door groot en duidelijk aan te geven wat jouw uiting communiceert, trek je ook sneller de aandacht van geïnteresseerden. Om het visueel duidelijk te maken dat je een sale houdt, is het gebruik van percentage tekens en kleuren zoals rood en oranje aan te raden. Deze onderdelen worden snel gekoppeld aan prijsvermindering en zijn opvallend. Promoot jouw sale dus met grote tekens, uitgesproken kleuren en duidelijke informatie, maar houd in gedachten dat het overzichtelijk en aantrekkelijk moet zijn. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over de manier waarop je wilt promoten. Hoe kan je dit het beste doen voor jouw branche? Hoe spreek je jouw doelgroep aan en op welke manier bereik je hen?

Versturen

Een manier van promoten is flyers of folders versturen. Deze kan je apart versturen, of bij een lokale krant of reclamefolder pakket in stoppen. Hierdoor worden verschillende mensen uit de buurt op jouw sale gewezen, klant of niet. Met een goede uiting heb je kans op succes, zelfs wanneer de sale de ontvanger niet interesseert. Met een opvallende en mooie uiting is er een kans dat de ontvangers jouw naam wel onthouden en zo later eens bij je terugkomen. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf duidelijk en mooi wordt laten zien op jouw uiting. Wees daarnaast vooral opvallend en origineel! Wanneer je opvalt nemen mensen vaak de tijd om te kijken wat de uiting vertelt en van wie het komt en word je onthouden.

summersale-poster-mockup

stoepbord-summersale-3

Stuur een kaartje

De sale kan ook worden gepromoot met een leuke ansichtkaart wanneer je een thema hebt voor de sale. Ontwerp een ansichtkaart in hetzelfde thema als de sale zodat het opvalt en er gelikt uitziet. Daarnaast is het goed om de belangrijkste informatie op het kaartje te zetten zodat het ook nog informatief is. Denk daarbij aan contactgegevens en informatie over de sale. Probeer al deze informatie achterop het kaartje te verstoppen zodat de ontvanger in eerste instantie denkt een leuke ansichtkaart te ontvangen. Dit geeft al een positief en fijn gevoel, waarna ze de kaart omdraaien met het positieve gevoel en zien wat jouw sale inhoudt. Dat biedt de kans dat de klant het positieve en blije gevoel aan jouw sale en zaak koppelt.

Groot, groter, grootst

Hoe groot je jouw sale wilt aanpakken, en daarmee ook de promotie ervan, is een persoonlijke keuze. Kies daarom ook zorgvuldig hoeveel promotiemiddelen je in wilt zetten voor jouw sale! Naast het versturen van verschillende uitingen kan je ook nog gebruik maken van posters in de stad om jouw sale te promoten, of gebruik je sandwichborden om lantaarnpalen heen. Hiermee promoot je de sale niet alleen aan bewoners in de buurt maar ook aan alle bezoekers van de plek waar jij zit. Wil je het dan nog groter aanpakken? Zorg er dan voor dat je een bouwbord of spandoek langs de kant van de weg of op een stuk terrein hebt staan. Op die manier zijn er nog meer mensen die jouw sale zullen zien.

Meegeven

De eerder genoemde folders, flyers en ansichtkaarten kunnen naast verstuurd worden ook mee worden gegeven aan klanten. Klanten die bijvoorbeeld een maand voor de sale aankopen bij jou doen, krijgen bij het betalen het promotie materiaal mee. Hierdoor kan je ze alvast warm maken voor de sale later die maand! Ook zou je er nog een vaste klanten beloning aan kunnen koppelen. Denk aan eerder toegang tot de sale, extra korting of een beloning. Maak klanten enthousiast én houd ze tevreden.

Online

Vergeet naast alle fysieke promotiematerialen, ook de online promotie niet. Laat op de socials en de website weten dat je een sale houdt. Op instagram stories kan je tijdens de sale hier ook live verslag van doen en mensen trekken met de mooie uitingen die je hebt gemaakt. Geef jouw sale een naam en benoem het zo steeds weer, om jouw volgers te informeren. Heb je een website? Zorg dan ook voor een mooie landingspagina en een leuke header op de home pagina die naar deze landingspagina linkt of naar jouw contact gegevens om de winkel op te kunnen zoeken.


Zoals je kunt lezen zijn er veel producten en manieren om jouw sale te promoten. Wat je gebruikt maakt niet uit, zolang je maar promoot met een idee! Werk een plan uit voor de sale en voer dit door in de verschillende uitingen om zo een mooi geheel te krijgen en een succesvolle sale!