Wat moet er op een poster staan? calender 18-07-2022 time 4 minuten leestijd

Wat moet er op een poster staan?

Kijk eens om je heen. Grote kans dat je ergens om je heen een poster ziet. Dit geeft nog maar eens aan hoe populair posters afdrukken nog altijd iss. Wist je dat je maar zo’n 2 seconden hebt om via een poster de aandacht van de lezer te trekken? Belangrijk dus dat je een goed ontwerp maakt om het maximale eruit te halen. Wij geven je een paar handige tips waar je zeker aan moet denken.

Wie gaat de poster lezen en wat is de boodschap?

Als eerste is het belangrijk om voor jezelf helder te hebben voor wie je de poster eigenlijk maakt. Aan wie wil je je boodschap - wat deze ook is - overbrengen? Gaat het om een product dat je wilt verkopen? Wil je een festival of evenement aankondigen? Of gaat het om puur informeren? Voor de lezer, en dus ook voor jou, is het belangrijk dat direct duidelijk is wat de boodschap is. Dat hoeft natuurlijk niet direct tot in detail, maar in grote lijnen moet het in één oogopslag duidelijk zijn. Bij een poster ontwerpen komt dus wel wat meer kijken dan alleen een willekeurige foto met een leuke tekst.

Wat is een goede poster?

Nu je weet wat je wilt vertellen en aan wie, kun je aan de slag met het maken van de poster. Belangrijk hierbij is dat het ontwerp de aandacht trekt. Want, zoals eerder ook al genoemd, heb maar een korte tijd om indruk te maken. Met de volgende tips kun je aan de slag en maak je de mooiste poster!

  • De titel van je poster moet op minimaal 4 meter goed leesbaar zijn. De volgende richtlijnen qua lettergroottes kun je hierbij aanhouden:
    - Leesbaar op 1 meter: lettergrootte 24 pt
    - Leesbaar op 2 meter: lettergrootte 47 pt
    - Leesbaar op 5 meter: lettergrootte 118 pt
    - Leesbaar op 10 meter: lettergrootte 236 pt
    - Leesbaar op 25 meter: lettergrootte 591 pt
  • Houd bij het maken van je ontwerp altijd de doelgroep in je achterhoofd. Een poster die je maakt voor festivalpubliek is natuurlijk totaal anders dan het aanprijzen van een nieuw product.
  • Beperk het aantal woorden en tekst. Doordat een poster vaak vluchtig in het voorbijgaan wordt bekeken, is veel tekst een flinke no-go. Gemiddeld zullen er slechts 7 woorden worden gelezen. Zorg dus dat die 5 - 10 woorden direct scoren. Wil je toch meer informatie delen? Dan is een verwijzing naar een website - eventueel via een QR code - een goede optie.
  • Door te werken met duidelijke contrasten zorg je ervoor dat elementen niet wegvallen tegen de achtergrond en juist extra gaan opvallen.
  • Denkbeeldig kun je je poster in vlakken verdelen. Dit zorgt voor overzicht en rust in je ontwerp, wat uiteindelijk ten goede komt aan de leesbaarheid.
  • Opvallen kun je doen met mooie foto’s en afbeeldingen, maar ook de kleur van teksten spreekt aan. Weest niet bang en probeer eens opvallende en felle kleuren uit. Gegarandeerd dat je poster meer aandacht trekt.

Wat is het beste formaat voor een poster?

Het beste formaat van een poster is afhankelijk van hoe deze gebruikt wordt. Thuis aan de muur, als abri in een bushokje of juist groots op een billboard, dat maakt voor het formaat nogal verschil. Populair zijn de A1 posters, A2 posters, B0 posters en B1 posters. Naast deze formaten kun je kiezen uit alle standaardformaten en, in veel gevallen, zelfs voor een eigen maat.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt bekijken welk formaat voor jou passend kan zijn. Allereerst kun je zelf aan de hand van een stuk papier of een krant die je op het formaat knipt / snijdt een idee krijgen van de grootte. Ook kun je vaak aan de hand van de informatie die je wilt delen al een inschatting maken hoe groot een poster ongeveer moet zijn om alles helder en duidelijk af te drukken.

En soms kun je helemaal niet afwijken van een formaat, dat maakt het kiezen een stuk makkelijker. Denk aan het gebruik in een stoepbord of een kliklijst. Die zijn gemaakt voor één specifieke afmeting.


Met deze tips kun jij aan de slag met het kiezen van de perfecte poster. Van grote oplages tot afdrukken per stuk: wij doen het allemaal. Wil je nu nog meer informatie? Of heb je toch nog vragen over je ontwerp of één van onze producten? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.