Zo kleed je een sale aan! calender 19-07-2023 time 3 minuten leestijd

Zo kleed je een sale aan!

In ons vorige blog hebben we laten weten waarom een summersale ook voor jou een goed idee is. Heb je besloten dat een sale inderdaad voordelen biedt? Dan is het tijd voor de volgende stap: aankleden. Het goed aankleden van jouw zaak biedt de sale nóg meer kans van slagen. Hoe dit zit en hoe je dit aanpakt, lees je allemaal in dit blog.

Waarom aankleden?

Door jouw zaak aan te kleden in ‘sale stijl’ is het duidelijk voor klanten dat je er eentje houdt. Het is van belang dat wanneer de klant jouw winkel binnenstapt meteen op de hoogte is van de sale. Op die manier kan geen klant jouw sale missen. Daarnaast is het voor klanten, die wel van de sale afweten, fijn om te weten waar ze in de winkel moeten zijn. Niets vervelender dan een product te hebben gepakt waar naar verwachting korting van af gaat, maar uiteindelijk voor de volle prijs moet worden gekocht. Dit werkt niet mee aan de positieve klantbeleving die je uiteindelijk wilt bereiken met een sale.

Kijk omhoog!

De winkel aankleden tijdens de sale kan op verschillende manieren, om de sale te verduidelijken kan je gebruik maken van het plafond. Door plafondhangers te gebruiken is er van ver weg goed te zien waar de sale te vinden is in de winkel. Daarnaast kan je hierop aangeven wat de sale bijvoorbeeld inhoudt. Op de plafondhanger moet natuurlijk iets van sale staan maar kan ook de hoeveelheid korting worden benoemd. Verder kan je creatief kijken naar een thema voor de sale, is het bijvoorbeeld zomersale? Dan is het leuk om de plafondhanger een zomers tintje te geven. Denk hierbij aan een opvallende, warme kleur en een zomerse print (met zon, zee, vliegtuigen, palmbomen, schelpen of zand). Je zou de plafondhangers zelfs nog in een eigen vorm kunnen laten maken om te zorgen voor een unieke uitstraling en op te vallen bij het winkelend publiek.Ook door spraakmakende aankleding te gebruiken blijft jouw naam én sale hangen bij de klanten.

Om in te lijsten

Wil je verschillende secties maken in jouw sale? Voor bijvoorbeeld verschillende hoeveelheden korting of soorten producten? Maak dan gebruik van infodisplays waarop je kort en bondig de verschillen kunt beschrijven. Het mooiste is om per sectie een infodisplay te gebruiken zodat er alleen de informatie van de desbetreffende sectie wordt laten zien. Heb je niet veel ruimte op de winkelvloer? Dan kan de boodschap ook altijd nog aan de muur hangen. Denk bijvoorbeeld aan een kliklijst, die daarna vaker ingezet kan worden, of iets minder permanent: een mooie poster. Ook hierop is het leuk om het soort sale terug te laten komen en hetzelfde ontwerp te gebruiken als op de andere uitingen. Hierdoor ontstaat er een geheel en kleed je de winkel naast praktisch ook gezellig aan.

Een plakkende boodschap

Is er in jouw winkel niet zoveel ruimte over? Of is het neerzetten en ophangen van sale aankleding niet praktisch? Denk dan eens na over aankleding op de vloer of het raam! Vloerstickers kunnen duidelijk het pad naar de sale afdeling communiceren en nemen verder geen ruimte in beslag. Anderzijds heb je ook de mogelijkheid om raamstickers in te zetten. Plak ze in de etalage of op een ander raam en communiceer naar buiten én binnen dat jij een sale houdt.

Maak het een feestje!

Voor de klant is het al een feestje om jouw producten met korting te kunnen kopen maar de ervaring kan nog beter! Door vlaggetjes en ballonnen in de stijl van de sale op te hangen ziet het er feestelijk uit en wordt jouw sale nog sneller gekoppeld aan een feestje. Wie houdt daar nou niet van? Kleed jouw sale dus extra gezellig aan voor een nóg betere ervaring.


Nu weet je met welk Point Of Sale drukwerk je van jouw sale een heus feestje maakt! Wacht dus niet te lang en plan jouw volgende sale waarin je de gegeven tips gebruiken kunt.